Ny forskningsartikkel: Aspects of Experience and Their Role in Systematic Theology

 


På morgenen i dag fikk jeg mail om at forskningsartikkelen «Aspects of Experience and Their Role in Systematic Theology», som jeg har skrevet sammen med professor Atle Søvik, endelig er publisert i tidsskriftet Theology and Science. Publiseringsprosessen var i dette tilfellet svært langsom, så vi har ventet i 2-3 år på dette øyeblikket!

Artikkelen er forøvrig en av mine PhD-artikler, og her utforsker vi hvordan «erfaring» kan forstås som et konsept med 6 ulike aspekter. For å oppsummere det enkelt, så kan erfaringsbegrepet sikte til:

1. En erfaringshendelse og noe som skjer (f.eks. en opplevelse eller en prosess)

2. Måten man erfarer / Betingelser for erfaring (f.eks. sanseerfaring, hjerneaktivitet, refleksjon)

3. Innholdet i en erfaring, altså erfaringens objekt (f.eks. erfaring av Gud)

4. Personen som erfarer (f.eks. kvinners erfaring)

5. Resultatet av erfaring (f.eks. et nedskrevet vitnesbyrd fra en erfaring)

6. Vår samlede erfaring eller erfaringsbaserte forståelse av verden

Etter å ha utbrodert disse punktene i artikkelens første del, ser vi nærmere på hva dette betyr for hvordan vi bør forstå "the Wesleyan Quadrilateral", altså forholdet mellom teologiens fire kilder: Bibelen, tradisjon, fornuft og erfaring. Vårt korte svar er egentlig tredelt. For det første kan kildene forstås som fire konsepter, som gjensidig påvirker hvordan vi tenker (konseptuelt) om de andre kildene. 

For det andre kan kildene forstås som forskjellige former for (erfarings)innhold som kan relateres til de ulike erfarings-aspektene. Et eksempel: Hvis noen sier "Bibelen sier" så tenker de på innholdet i en konkret bibeltekst. Samtidig må vi huske på at Bibelen er en samling av nedskrevede (og gudsinnblåste) tekster som forteller om menneskers historiske erfaringer av og med Gud. Dermed kan Bibelen forstås som resultat av erfaring. 

På lignende måter kan alle teologikildene relateres til ulike aspekter ved erfaring. Men det stopper ikke der, for de fire kildene kan også forstås som forskjellige (erfarings-)aspekter ved selve den teologiske refleksjonsprosessen - prosessen hvor en person leser fra Bibelen og reflekterer over det teologiske innholdet i lys av filosofi, kirkens tradisjon og erfaring/empiri - som resulterer i en nedskrevet systematisk-teologisk tekst (som uttrykker teologens erfaringsbaserte forståelse).


Er du interessert i å lese hele forskningsartikkelen kan du lese den her: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/14746700.2022.2124477?scroll=top&needAccess=true&role=tab


Les mer:

En rykende fersk fagartikkel: Hvordan velge mellom (små) teorier innenfor systematisk teologi?

Vitenskapelige artikler (med åpen tilgang) i Scandinavian Journal for Leadership and Theology:

Om religiøse følelser og deres teologiske værd: Hvordan forstå kristne affeksjoners positive betydning for lære og praksis?

Kvinnelige ledere i kirken: Et pentekostalt perspektiv