Hva er helhjertet etterfølgelse? (Podcast)

 


I denne podcasten, som er en tale jeg holdt i Sentrumkirken Strømmen den 6. november 2022, snakker jeg om helhjertet etterfølgelse av Jesus. Nedenfor er en kort oppsummering med hovedpunkter, bibelvers og spørsmål til refleksjon, som ble utarbeidet til smågruppene i menigheten (PDF-skjema).

Hva vil det si å følge Jesus helhjertet?
I Bergprekenen sier Jesus at «der skatten din er, vil også hjertet ditt være» (Matt 6,21). Og i møte med en skriftlærd svarer Jesus: «Det første budet er dette: ‘ Hør, Israel! Herren vår Gud, Herren er én. Du skal elske Herren din Gud av hele ditt hjerte og av hele din sjel og av hele ditt sinn og av all din kraft.’ Det andre er dette: ‘ Du skal elske din neste som deg selv.’ Ikke noe annet bud er større enn disse» (Mark 12,29-31).

Hva er til hinder for å leve helhjertet?
I Hebreerbrevet står det: «Derfor, som Den hellige ånd sier: I dag, om dere hører hans røst, så gjør ikke hjertene harde som under opprøret, den dagen de utfordret meg i ørkenen» (Hebr 3,7-8). Etter å ha fortalt lignelsen om såmannen som sår såkornet (= Guds Ord) i fire forskjellige jordsmonn (= hjerter), forklarer Jesus til disiplene at «det som falt blant tornebusker, er de som nok hører ordet, men som på veien gjennom livet kveles av bekymringer, rikdom og nytelser så de ikke bærer fullmoden frukt. Men det i den gode jorden, det er de som hører ordet og tar vare på det i et fint og godt hjerte, så de er utholdende og bærer frukt
» (Luk 8,14-15).

Hva skal til for å leve helhjertet?
I Det gamle testamentet profeteres det: «Jeg stenker rent vann på dere, så dere blir rene. Jeg renser dere for all urenhet og for alle avgudene. Jeg gir dere et nytt hjerte, og en ny ånd gir jeg inni dere. Jeg tar steinhjertet ut av kroppen deres og gir dere et kjøtthjerte i stedet. Jeg gir min Ånd i dere og gjør at dere følger forskriftene mine, holder lovene mine og lever etter dem» (Esek 36,25-27). Og i en av sine taler sa Jesus: «Kom til meg, alle dere som strever og bærer tunge byrder, og jeg vil gi dere hvile. Ta mitt åk på dere og lær av meg, for jeg er mild og ydmyk av hjertet, så skal dere finne hvile for deres sjel. For mitt åk er godt og min byrde lett» (Matt 11,28-30).


3 spørsmål til refleksjon
  1. Er helhjertet etterfølgelse av Jesus noe Gud forventer av meg? Hva er egentlig alternativet til å leve helhjertet?
  2. Er det noe konkret som hindrer meg i å leve helhjertet?
  3. Hva og hvem er løsningen på menneskers grunnleggende problem? Hva er det Jesus inviterer oss til i Matt 11,28-30? Er jeg åpen og villig å komme som jeg er?

Podcasten/talen kan høres her:

PDF-dokument med bibelvers og spørsmål: