Innlegg

Mot kristen modenhet: Se på Jesus, troens fullender! (Podcast)

Bilde
Derfor skal vi nå gå videre fra det første vi lærte om Kristus, fram mot full modenhet. Vi vil ikke på nytt legge grunnvollen med omvendelse fra døde gjerninger og tro på Gud,   med undervisning om renselsesbad og håndspåleggelse, om de dødes oppstandelse og om evig dom.  (Hebr 6,1-2 B11) Derfor, når vi har så stor en sky av vitner omkring oss, så la oss legge av alt som tynger, og synden som så lett fanger oss inn, og med utholdenhet fullføre det løpet som ligger foran oss,   med blikket festet på ham som er troens opphavsmann og fullender, Jesus .  For å få den gleden han hadde i vente, holdt han ut på korset uten å bry seg om skammen, og nå har han satt seg på høyre side av Guds trone. Ja, tenk på ham som holdt ut en slik motstand fra syndere, så dere ikke blir trette og motløse.  (Hebr 12,1-3 B11) I denne podcasten  (50 min) snakker jeg om det innholdsrike Hebreerbrevet.  Det taler bl.a. om "en frelse som er så mye større" (2,3), om Jesus Kristus som har "fått en la

Fagartikkel: Kvinnelige ledere i kirken - et pentekostalt perspektiv

Bilde
Kan en kvinne lede på alle nivåer i kirken? Er det teologisk grunnlag for å hevde dette? Eller er det slik at bare menn bør innsettes til eldste eller hovedpastor? I forbindelse med Åse-Miriam Smidsrød (Høyskolelektor, HLT) og John Daniel Andersen (Stipendiat, HLT) sin undervisningssesjon på Pinsebevegelsens lederkonferanse (Led 2020) har vi arbeidet med disse spørsmålene. Det har også resultert i fagartikkelen "Kvinnelige ledere i kirken: Et pentekostalt perspektiv" i Scandinavian Journal for Leadership & Theology, som er skrevet sammen med Karl Inge Tangen (Forskningsleder, HLT), og ligger åpent tilgjengelig på internett . I pinsevekkelsens begynnelse var erfaringen, som på pinsedag (Apg 2), at Den Hellige Ånd ble utøst over mennesker uavhengig av kjønn, etnisk bakgrunn og sosial status. Gud kalte og utrustet både kvinner og menn til å være misjonærer og menighetsplantere. Aimee S. McPherson var en av Amerikas mest kjente predikanter, megakirke-pastor, og grunnlegger av

Sammen i tjeneste & ledelse (Del 3: Hva mente egentlig Paulus?)

Bilde
Av Åse-Miriam Smidsrød (Høyskolelektor, HLT) & John Daniel Andersen (Stipendiat, HLT) Denne artikkelen (i tre deler) ble skrevet i forbindelse med vår undervisningssesjon på Pinsebevegelsens lederkonferanse (Led 2020: Sammen i lederskap), og publisert i konferanseheftet (s. 85-93)  med tittelen "Kvinnelige ledere i kirken – noen teologiske perspektiver" . Les også:  Sammen i tjeneste & ledelse (Del 1) Sammen i tjeneste & ledelse (Del 2: Kvinner i Bibelen)        IV.           Hovedinnvendinger: Hva med Paulus’ ord i 1 Tim 2 og 1 Kor 14? Hovedinnvendingen fra dem som mener at kvinner ikke kan forkynne eller undervise offentlig i gudstjenesten, eller være eldste eller hovedpastor, er at Paulus nekter dem dette i 1 Korinterbrev 14,33-38 og 1 Timoteusbrev 2,11-15. Sistnevnte bibeltekst vies oftest størst oppmerksomhet. I boken, Women in the Church , hevder flere evangelikale teologer at Paulus ikke tillot kvinner å undervise eller utøve autoritet over menn innenfo

Hva er et liv i Ånden? Om det å vandre med Gud og være fylt av Den hellige ånd (Video)

Bilde
I denne videoen  snakker jeg litt om Den hellige ånd og hva han kan gjøre i livet ditt. Et liv i Ånden er noe som strekker seg over tid.  Det er å vandre med Gud og bli/være fylt av Den hellige ånd. Jeg sier dere: Lev et liv i Ånden! [...] Åndens frukt er kjærlighet, glede, fred, overbærenhet, vennlighet, godhet, trofasthet, ydmykhet og selvbeherskelse. Slike ting rammes ikke av loven! De som hører Kristus til, har korsfestet kjøttet med dets lidenskaper og begjær. Lever vi ved Ånden, så la oss også vandre i Ånden. (Gal 5,16-25 B11) På den siste dagen i høytiden, den store festdagen, sto Jesus fram og ropte: «Den som tørster, skal komme til meg og drikke! Den som tror på meg, fra hans indre skal det, som Skriften sier, renne elver av levende vann.» Dette sa han om Ånden de som trodde på ham, skulle få.  Ånden var ennå ikke kommet, for Jesus var ennå ikke blitt herliggjort.   (Joh 7,37-39) Talen ble holdt i Filadelfiakirken Vestby den 21.02.2021, og varer i 37 minutter. Les også: Hva e

Sammen i tjeneste & ledelse (Del 2: Kvinner i Bibelen)

Bilde
Av Åse-Miriam Smidsrød (Høyskolelektor, HLT) & John Daniel Andersen (Stipendiat, HLT) Denne artikkelen (i tre deler) ble skrevet i forbindelse med vår undervisningssesjon på Pinsebevegelsens lederkonferanse (Led 2020: Sammen i lederskap), og publisert i konferanseheftet (s. 85-93)  med tittelen "Kvinnelige ledere i kirken – noen teologiske perspektiver" . Bildet over er en screenshot  fra reportasjen til Morten Marius Larsen i Vårt Land. Les også:  Sammen i tjeneste & ledelse (Del 1)        III.           Bibelen og kvinner i ledelse Kvinner i Det gamle testamentet I Bibelens første to kapitler leser vi om skapelsen av mennesker; «til mann og kvinne skapte han dem» (1 Mos 1,27). Begge er skapt i Guds bilde og fikk del i forvalteroppdraget med samme autoritet og ansvar (1 Mos 1,26-29). Til dette oppdraget trengtes både menn og kvinner, og derfor skaper Gud « en hjelper av samme slag » (1 Mos 2,18). Det hebraiske ordet for «hjelper» (ezer) består av to grunnord som

Hva er grunnleggende for en kristen? Om omvendelse, tro på Gud, dåp, åndsdåp, kunnskap om de dødes oppstandelse & evig dom (Podcast)

Bilde
Det er viktig å få  grunnvollen  på plass om man ønsker å bygge et stort og flott hus . Det samme prinsippet gjelder for en kristen. I Hebreerbrevet 6,1-3 står det: "Derfor skal vi nå gå videre fra  det første vi lærte om Kristus , fram mot full modenhet. Vi vil ikke på nytt legge  grunnvollen  med omvendelse fra døde gjerninger og tro på Gud,   med undervisning om renselsesbad og håndspåleggelse, om de dødes oppstandelse og om evig dom.  Slik skal vi gå videre, om Gud vil." I denne podcasten  snakker jeg med utgangspunkt i disse versene fra Hebreerbrevet om  "grunnvollen" til en kristen: Omvendelse Tro på Gud Dåp (renselsesbad) Åndsdåp (håndspåleggelse) Kunnskap om de dødes oppstandelse og evig dom Grunnvollen begynner å legges idet vi respondere på de gode nyhetene om Jesus (evangeliet). Derfor er det avgjørende å forstå hva de gode nyhetene er. Talen starter av den grunn med Jesu programtale (Luk 4,18-21) hvor Jesus annonserer hvordan Guds rike er kommet

Sammen i tjeneste & ledelse (Del 1)

Bilde
Av Åse-Miriam Smidsrød (Høyskolelektor, HLT) & John Daniel Andersen (Stipendiat, HLT)        I.           Innledning I pinsevekkelsens begynnelse var det mange fremtredende kvinner som tjente med forskjellige gaver. Slik som på pinsedag (Apg 2), ble Den Hellige Ånd utøst over mennesker uavhengig av kjønn, etnisk bakgrunn og sosial status. Erfaringen var at Gud kalte og utrustet både kvinner og menn til å være evangelister, misjonærer og menighetsplantere. Et eksempel er Aimee Semple McPherson (1890-1944). Hun var en av Amerikas mest kjente predikanter, pastor i megakirken Angeles Temple med 5300 sitteplasser, samt grunnlegger av pinsesamfunnet Foursquare Church. T. B. Barratt hadde et forholdsvis radikalt syn på kvinnelige ledere. Når han etablerte Filadelfia Oslo i 1916, så tillot han kvinner å sitte i menighetens ledelse. Senere åpnet han opp for kvinnelige eldste og forstandere uten at han fikk gjennomført dette i menigheten. Etter hans død i 1940 fikk ikke lenger kvinner lo

Hvordan bør vi lese Bibelen? Svar på spørsmål (Video | Episode 4)

Bilde
  Hvordan bør vi lese Bibelen? I denne samtalen (på 20 minutter) med Linn Byberg svarer jeg på flere spørsmål omkring dette, blant annet: Hvordan skal vi forstå forholdet mellom Det gamle testamentet og Det nye testamentet? Skal vi lese alt i Bibelen bokstavelig? Hvordan forholde seg til tekster som synes å være i konflikt med hverandre? Hvorfor tolkes noen bibeltekster så forskjellig av kristne? Hva er spesielle kjennetegn ved Bibelens poesi? Videoen ble spilt inn som BIBELTIME i forbindelse med Sommerstevnet på Hedmarktoppen 2020 (Digitalt sommerstevne: Sammen overalt) den 1-4. juli, og er filmet og redigert av TV Inter. Dette er den fjerde av til sammen fire episoder: «Om Bibelen; hvorfor og hva vi tror om denne boken. Hvordan bør vi lese den?» med to sesjoner undervisning og to sesjoner samtale med relevante spørsmål. Alle episodene ligger åpent tilgjengelig på  https://www.facebook.com/sommerstevnethedmarktoppen Se tidligere episoder: Hvorfor tror kristne på Bibelen som Guds Ord?

Hva kan vi lære av kvinnen ved brønnen? Refleksjon om det å vitne, lede folk til Jesus & invitere til kirken

Bilde
  Og de sa til kvinnen: ”Nå tror vi ikke lenger bare på grunn av det du sa. Vi har selv hørt ham, og vi vet at han virkelig er verdens frelser.” (Joh 4,42 B11) Historien om Jesus og kvinnen ved brønnen i Johannes evangelium kapittel 4 er meget innholdsrik. Her vil jeg kun rette søkelyset mot de aller siste versene. Historien kort fortalt En samaritansk kvinne som er på vei for å hente vann fra en brønn, møter en dag en sliten Jesus som ber om vann. De kommer i prat, og i dette overraskende møtet med Jesus blir kvinnen overbevist om at Jesus er Messias (som betyr Herrens salvede, dvs. frelserkongen). Deretter går hun inn i byen og sier: "Kom og se en mann som har fortalt meg alt det jeg har gjort! Han skulle vel ikke være Messias?" (Joh 4,29) Vi kommer nå til de fire siste versene: Mange av samaritanene fra denne byen kom til tro på Jesus på grunn av kvinnens ord da hun vitnet: "Han har fortalt meg alt det jeg har gjort". Nå kom de til ham [...] Mange flere kom til