Hvorfor døde Jesus? Intervju om korsets teologiske betydning


KORSETS SEIER

Stipendiat John Daniel Andersen ved Høyskolen for ledelse og teologi (HLT) mener at tanken om [Jesu] stedfortredende straffelidelse står sterkt hos pinsevenner.

– Samtidig har Pinsebevegelsen også vært kjent for å betone motiver fra den klassiske forsoningslæren. Det er tanken om at Jesus gjennom sin lidelse og død vinner over synd og død, djevelen og onde åndsmakter, sier han.

Avisnavnet «Korsets Seier» illustrerer dette.

– Kristi verk inkluderer også kraft til et forvandlet liv med helliggjørelse og helbredelse, sier Andersen.

Han påpeker at Det nye testamente bruker flere beskrivelser av Kristi verk, og at seierstanken kommer tydelig til uttrykk i Paulus´ brev til kolosserne. Der står det at Jesus stilte «maktene og myndighetene åpent til skue da han viste seg som seierherre over dem på korset».

HELLIG OG KJÆRLIG

Andersen tror man i mindre grad enn tidligere kan ta for gitt at folk flest forstår sammenhengen rundt Jesu død, slik Bibelen forklarer den.

– Bevisstheten om syndens alvor er nok ikke like sterk som tidligere. Da kan det være vanskeligere å se hvorfor Jesus skulle dø. Men det er vesentlig at Guds hellighet og kjærlighet holdes sammen. Hvis Gud hadde oversett synd, hadde han vært likegyldig. Forsoningen er også et oppgjør på vegne av det krenkede menneske, sier Andersen.

– Forstår du dem som opplever at tanken om Guds straff skaper problemer med gudsbildet?

– Det er viktig å se at korset ikke innebærer at Gud dreper sitt barn, på en slik måte at det er barnemishandling. Det er Gud selv som lider og dør for våre synder. Jesus sier også at ingen tar livet hans, men at han gir det frivillig, påpeker teologen, med referanse til Johannesevangeliet 10,18.

 IKKE SINT

Andersen understreker også at når påskebudskapet minner om Guds hellighet og vrede, er det viktig å bli klar over hva som menes med dette i Bibelen.

– Det er ikke slik at Gud er oppfarende, ukontrollert og sint. Gud er engasjert, rettferdig og full av kjærlighet, sier han.

 

Denne teksten er et intervju med meg ifm. påsken 2020, og er et utdrag fra artikkelen «Behaget det Gud å knuse ham?» (på side 6-8) i avisen Dagen den 08.04.2020.

Les også: Hva skal jeg gjøre for å bli frelst? - Bibelens enkle svar på et eksistensielt spørsmål