Misjon i Tanzania – juni 2024

Vår aller første reise til det gigantiske kontinentet, Afrika, har vært en innholdsrik opplevelse. De siste 25 årene har pappa (Øyvind Gaarder Andersen) reist årlig til Tanzania, og i år klarte endelig jeg – og hele familien – å bli med pappa og mamma på misjonstur. Egentlig skulle jeg og pappa reise våren 2020, men det satte korona-viruset en stopper for.

Reisen begynte og sluttet med menighetsbesøk i Tanzanias største by, Dar es Salaam. Her besøkte vi Victorious Living Church, hvor vår kontaktperson, John Said, er pastor og biskop for 10 kirker.

Etterpå reiste pappa og jeg inn i landet til Tanganyikasjøen, som grenser til Kongo (mens jentene tok en uke ferie på turistøya Zanzibar). Her gjennomførte vi en 5 dagers evangelistisk utendørskampanje i landsbyen Mwakizega, med seminarer på dagtid i en nyplantet kirke. Masse inntrykk, flere titalls frelsessøkende, og Jesus bekreftet sitt Ord med helbredelser, tegn og under. En mann som var tilnærmet døv fikk hørselen tilbake, og en kveld fikk jeg et såkalt kunnskapsord (tanke fra Gud) om en person med skader og smerter fra en motorsykkelulykke – som ble øyeblikkelig frisk da vi ba for ham. Se videointervjuer under:


Den siste uken var vi i nord i landet, i byen Arusha, ikke så langt fra Afrikas høyeste fjell, Kilimanjaro. Her underviste vi om «the gifts of the Holy Spirit» på bibelskolen New Life Outreach til den danske misjonæren Egon Falk, hvor studentene er pastorer og ledere. Her så vi også det som kan kalles en «outpouring» hvor mange ble mektig fylt og berørt av Den hellige ånd – på en ekstatisk måte. Jeg kan forestille meg at det var slik det skjedde i Apostlenes Gjerninger…

I tillegg fikk vi altså en fantastisk fridag med safari i nasjonalparken Tarangire, hvor vi blant annet så sebraer, løver, sjiraffer og ELEFANTER (se øverste bilde!).