Hva er Guds nåde? (Podcast)


"Men ved Guds nåde er jeg det jeg er, og hans nåde mot meg har ikke vært bortkastet. For jeg har arbeidet mer enn noen av dem, det vil si ikke jeg, men Guds nåde som er med meg." (1 Kor 15,10)

I denne podcasten snakker jeg om Guds nåde som ufortjent favør og godvilje hos Gud - som springer ut ifra korset og Jesu forsoningsverk. 

Vi kan si at Guds nåde er...

1) ...vi kan komme frem for Gud. Han tilgir, hører, og svarer på bønn.

2) ...vi kan leve i Guds kraft (dvs. Gud er nærværende, hjelper og påvirker våre liv). Det er ikke vår egen prestasjon.

3) ...åpne dører. Blant annet gjennombrudd for evangeliet.

4) ...på flere områder. Nåden kan manifesteres i ulike konkrete nådegaver.

Talen "Nåde" ble holdt i Jesus Church Oslo, den 05.08.2018. Den er tilgjengelig som podcast og varer i 33 minutter, og kan høres her:

https://open.spotify.com/episode/7B0SFlH91DOME6RU02vS2y?si=d1e4520f072e4a69


Les også:

Hvorfor døde Jesus? Intervju om korsets teologiske betydning

Et nådens år fra Herren? (Fanger skal få frihet)