Oppdatering: 4 glade forskningsnyheter

 



Her er fire glade forskningsnyheter:

På mandag denne uken (12.06.23) leverte jeg endelig min artikkelbaserte doktoravhandling (som omhandler gudserfaringers betydning som kilde for systematisk teologi). Dette er et prosjekt jeg har holdt på med i seks år ved siden av undervisning på Høyskolen for Ledelse og Teologi (HLT). I tillegg gjorde jeg forberedelser et år i forveien. Det er med andre ord en STOR lettelse (for alle involverte parter som familien, meg selv, HLT, og veileder) at jeg har levert. Nå er familien og jeg skikkelig klare for en etterlengtet sommerferie!! MF Vitenskapelig Høyskole holder på å innstille en komité med norske og utenlandske professorer som skal vurdere PhD-arbeidet. Deretter bestemmes en dato for min såkalte disputas, hvor jeg skal forsvare mitt arbeid muntlig og (forhåpentligvis) tildeles doktorgraden.

Den andre gode nyheten er at en nyskrevet vitenskapelig artikkel som heter "Exploring Experience: A Case for Phenomenology in Pentecostal Studies" av kollega Truls Åkerlund og meg ble publisert (på samme dag som jeg leverte) i tidsskriftet Pneuma. Mitt bidrag i denne artikkelen kan kategoriseres som et spin-off produkt av min PhD-forskning. Redaktørene i tidsskriftet, Nimi Wariboko or L. William Oliverio Jr., kommenterer vår artikkel slik: 

How might pentecostal scholars understand or study the experiences of pneumatic integralism or rapport with God? How should they describe the essential features, the structure of such experiences or their manifestations? In “Exploring Experience: A Case for Phenomenology in Pentecostal Studies,” Truls Åkerlund and John Daniel Andersen offer phenomenology as one possible answer (methodology) to the questions. Though their essay was not written in response to Stone’s, their succinct presentation of phenomenology invites any scholar who wants to study pentecostal experiences instead of abstract conceptual schema, who desires to lay bare the objective structures, lived experiences, and characteristics of Spirit-filled life as a distinct mode of Christian existence, to pay serious attention to it. “Phenomenology is especially appropriate for pentecostal theology and research due to the shared emphasis on embodiment, importance of experiences, consistency of appearances, and realism of phenomena” (p. 55).

Den tredje nyheten er at min masteravhandling fra 2015 "Hvordan bør Bibelen tolkes? En drøfting av D. A. Carsons, Wolfhart Pannenbergs og Kenneth J. Archers skriftsyn" (og som ganske mange har vist interesse for) ble gjort åpent tilgjengelig på MF Open nå i juni. Den fjerde nyheten er at min PhD-artikkel som ble publisert i fjor "Om religiøse følelser og deres teologiske værd: Hvordan forstå kristne affeksjoners positive betydning for lære og praksis?" er oversatt og snart relanseres på engelsk i Scandinavian Journal for Leadership & Theology

Så ja, jeg kommer til å skrive flere bloggposter hvor jeg utbroderer mer om min forskning – men først etter sommerferien. Så, to be continued...